antieke nautische instrumenten, antique nautical instruments
Zolang een schip langs de kust vaart is het bepalen van zijn positie geen probleem. Nl. langs de kustlijn kunnen bekende punten als kerken, vuurtorens, gebergte, havens etc als markeringpunten worden gebruikt.
Bij open zee zal men navigatie instrumenten moeten gebruiken om te weten waar men is en waar men naartoe gaat. De breedtegraad, de hoek tussen zon en aarde(horizon) was vrij eenvoudig. Te meten met kwadrant, jacobsstaf, octant of sextant. De lengtegraad, van pool naar pool,de meridiaan, was een stuk moeilijker, Greenwich is de 0 meridiaan, New York ligt bv ten westen 74 gr. WL, Hamburg ten oosten, 10 gr OL. Dit is te bereken met tijdsverschil, 1 uur komt dan overeen met 15 lengtegraden. Dit wordt gemeten met een scheepscronometer, bestant tegen temperaatuursschommelingen en bewegingen van het schip. Door dit alles, samen met het log (snelheidsmeter), kompas en koersbord kon men zijn weg vinden op open zee.
Mooi antiekscheepskompas van circa 1920. In eerste instantie is dit naaldkompas in het donker verlicht door een olielampje, later is dit vervangen voor electrisch licht. Het kompas is gemaakt door C. Plath te Hamburg. Zeer mooi decoratief object voor de nautische liefhebber.
Mooie antieke scheepsklok, good werkend, met seconde wijzer, het palletje bovenin is om klok te regelen. In slow en fast.
Mooi vloeistof sloepkompas afkomstig van de s.s. Nieuw Amsterdam. Het kompas is zelf gemaakt in de UK, Coubro & Scrutton ltd. in 1940 te London. Het stoomschip s.s. Nieuw Amsterdam was een Nederalands passagiers schip gebouwd in rotterdam voor de Holland Amerika lijn. Mooi kompas, afmeting 20 bij 20 en 13 cm hoog.
Zeer zeldzame scheeps barometer gemaakt door de bekende instrument maker Negretti & Zambra te London. De klok in de barograaf die de trommel doet rond draaien werkt uitstekend. De luchtdruk schrijver loopt van 950 tot 1050 millibar.
Zeer fraai messing kompas met richt vizier, zware kwaliteit eigenlijk nooit eerder gezien met dat richt gedeelte op kompas. Kompleet en 100 % origineel.
Mooi Brits octant van circa 1830 in de originele kist. Verkocht en hoogst waarschijnlijk ook gemaakt door de firma John Kehew, mathematical, optical, nautical Instrument maker vanuit het adres 69 North water street New Bedford.
Zeer fraaie en goed werkende Franse zeekijker uit het einde van de negentiende eeuw, circa 1880.
Goed werkende zeekijker voor landnavigatie, van circa 1880. Gemaakt door de Firma Ross, London, no 25195. Gemaakt voor J. Gieve & Sons, Portsmouth. Zeer sfeervol met mooie stoffen zeemansbekleding.
Gipsen beeld van Samuel Plimsoll, beeld is hoog 95 cm en breed 85 cm en diep 50cm. Hij is geboren op 10 februari in 1824 Colston Parade naast de kerk "st mary redcliffe". De interesse van Plimsoll ging uit naar het probleem van overladen schepen met als gevolg het zinken van deze schepen en het overlijden van zeelieden als gevolg. tevens kwamen er steeds meer scheepswrakken op de vaarroutes wat de veiligheid ook niet ten goede kwam.
Het zinken van deze schepen was vaak het gevolg van het bewustoverladenvan een schip om hiermee het verzekeringsgeld te claimen. deze schepen werden ook wel genoemd , coffinships. (lijkkist schepen)
In 1868 werd Plimsoll gekozen als member of parliment voor het district Derby. Hij is gelijk met een campagne begonnen met als doel zeelui te beschermen via regulerende wetgeving mbt het overladen van een schip. Om deze wet onder zijn mede parlements leden kenbaar te maken schreef hij het boekje "Seaman 1873, een boekje dat het probleem beschreef, waaronder het overlijden van 1000 zeelieden per jaar. Ieder lid van het huis van afgevaardigden, House of Commens, kreeg het boekje.
In eerste instantie wilde de Engelse regering zich niet teveel bemoeien met commercielle scheepsrederijen. de scheepseigenaren hadden een sterke lobby in the house of Commens en bepleitte voor onafhankelijkheid en geen staats bemoeienis. Toch starte Gladstone's regering naar aanleiding van Plimsoll's werk een Royal Commission om het probleem te onderzoeken. Uit dit onderzoek kwam men met een aanbeveling om dit probleem op te lossen, Ünseaworthy Vessels Bill"in 1876 werd dit een wet.
Deze wet voorzag dat op schepen een serie lijnen werden geschilderd voor het maximaal laden en het verbeteren van het leven aan boord. In 1890 zijn alle voorschriften overgenomen dor de board of trade, The Plimsoll Line is officieel 1 inck dik en op ieder zeevarend vrachtschip geschilderd. als voorzitter van de Sailors and Firemen Union heeft hij voor velen de werkomstandigheden en het leven aan boord verbeterd. In 1898 is hij overleden.
Een identiek beeld in marmer staat in capricon Quay, Bristol Harbour. Met dit beeld haalt u een stuk maritieme historie in huis die tot op de dag van vandaag nog steeds zichbaar is op alle zeevarende vrachtschepen.
De vraag nu is wie heeft dit beeld gemaakt ? waarschijnlijk moet ik hiervoor naar bristol.