antieke nautische instrumenten, antique nautical instruments

Zolang een schip langs de kust vaart is het bepalen van zijn positie geen probleem. Nl. langs de kustlijn kunnen bekende punten als kerken, vuurtorens, gebergte, havens etc als markeringpunten worden gebruikt.

Bij open zee zal men navigatie instrumenten moeten gebruiken om te weten waar men is en waar men naartoe gaat. De breedtegraad, de hoek tussen zon en aarde(horizon) was vrij eenvoudig. Te meten met kwadrant, jacobsstaf, octant of sextant. De lengtegraad, van pool naar pool,de meridiaan, was een stuk moeilijker, Greenwich is de 0 meridiaan, New York ligt bv ten westen 74 gr. WL, Hamburg ten oosten, 10 gr OL. Dit is te bereken met tijdsverschil, 1 uur komt dan overeen met 15 lengtegraden. Dit wordt gemeten met een scheepscronometer, bestant tegen temperaatuursschommelingen en bewegingen van het schip. Door dit alles, samen met het log (snelheidsmeter), kompas en koersbord kon men zijn weg vinden op open zee.

Dit beplatings halfmodel is gebouwd voor de Mijotte in 1953 te Dordrecht. Beschrijving onder het model, echelle 1 : 50 no. de constr 344 "chef mecanicien mijotte" Dim. princ. 110,00 X 101,50 X16,00 8,75/6,20 X 5,91 Dit halfmodel is een zogenaamd "beplatingsmodel". Een tekenaar van de scheepswerf heeft hierop de plaats van alle spanten, schotten, patrijspoorten, deuren en uitlaatopeningen nauwkeurig aangebracht, alsmede de huidgangen en stuiken (verbindingen). Nadat alle platen van de romp op het model getekend waren werden ze van een nummer en de diktemaat voorzien en vervolgens met stukje doorzichtig papier van det model overgenomen, opgemeten en de maten op de bestellijst voor het rompstaal ingevuld. Bij het bepalen van de maten van de huidplaten moest de tekenaar onder ander rekening houden met de afmetingen die de machines op de werf konden verwerken alsmede met de capaciteit van de kranen en dergelijke op de scheepswerf. Naast dat dit een model is geweest voor de bouw van de Muijotte is het ook een zeer decoratief object voor de nautische verzamelaar of als smaakmaker in een studeerkamer.

Artikelnummer: 744     Prijs:€4500.00

Mooi Brits octant van circa 1830 in de originele kist.  Verkocht en hoogst waarschijnlijk ook gemaakt door de firma John Kehew, mathematical, optical, nautical Instrument maker vanuit het adres 69 North water street New Bedford.

Artikelnummer: 2058     Prijs:€950

Zeer decoratieve en complete kist voorzien van antieke steek, antieke epauletten en riem. De ijzeren kist met hierop de maker Gieves, reg no 408847 is ooit het persoonlijk bezit geweest van kapitein R.D. East, foto zit ook nog in de kist.  De kist is van binnen afgewerkt met een roodfluwelen stof, dit alles verkeert in een xeer goede en originele staat.

Artikelnummer: 1614     Prijs:€950

Dit model is gemaakt voor de klant, de staat Italie of het bedrijf die dit schip heeft gebouwd, nl. Gusto. Het verhaal begint bij de ondernemer August Frans smulders (1838 - 1908) Hij erfde een passie van zijn vader Willem Hendrik Smulders (1815 - 1883) die verkocht machines in Tilburg. Dit bedrijf behoorde bij de 10 beste ondernemingen die stoommachines verkocht rond 1850 in Nederland. Na de middelbare school ging Frans Smulders aan slag bij zijn vader waar hij de handel leerde kennen. In 1862 op de leeftijd van 23 jaar startte hij zijn eigen kleine scheepswerf in de Zuid willemsvaart in 's-Hertoenbosch. Tien jaar later vertrok hij naar Utrecht omdat hij op zijn eerste plek niet verder kon groeien. Daar bouwde hij grote stoommachines voor treinen en andere motoren voor de treinen. Tevens bouwde het bedrijf zandzuigers and emmer zuigers voor de bagger industrie. De rompen bestelde hij ergens anders want er was geen goede water verbinding vanuit Utrecht. Deze afhankelijkheid van anderen deed hem er toe besluiten om de scheepswerf "de Industrie" te kopen in Slikkerveer, die in bezit was van Piet Smit jr. (familie van de scheepsbouwers Smit) en doopte de werf om met de nieuwe naam "Gusto". Zijn eigen naam Guust, en de naam van zijn vrouw Catharina ( Cato) Guus en To werd Gusto. De tien jaren hierna bouwde de werf 100 schepen voor internationale klanten als, the imperial Russian Goverment, Port Arthur and the Tsingtau havenweken. 

Door het snelgroeiende orderboek zocht het bedrijf opnieuw naar een grotere plek voor het bouwen van baggerschepen. Deze plek werd Schiedam waar ze tien hectaremoerasland kochten. Nadat grondverbetering had plaats gevonden, het verhogen met vier meter zandgrond, kon begonnen worden met de start van de bouw van de scheepswerf, met een directe link via de Nieuwe Waterweg naar de Noord Zee. Deze werf werd ook Gusto genoemd. Op deze werf werd zeer efficient gewerkt, snelle stroom van materialen op verschillende produktie plekken. Tevens begon de Gusto werf met het voor fabriceren van kleine deel schepen die in de eind fabrikatie hal konden worden afgemaakt. Het bedrijf werd overgenomen door de zoons Henri en Frans die op de schepen speciale kranen aanbracht, en kranen liftplatforms werden het hoofdprodukt. Tot op de dag van vandaag is Gusto MSC een wereld speler in de mobile offshore markt, olie en gas en windenergie platforms op zee. Afmeting 156 cm hoog, 165 cm lang en 73 cm diep, staat op een mahonie houten frame.

Artikelnummer: 1792     Prijs:€11500

Zeer mooi en decoratief Engels kompas in mahonie kistje van circa 1920 in een zeer goede staat.

Artikelnummer: 1646     Prijs:€325

Zeer fraaie en goed werkende Franse zeekijker uit het einde van de negentiende eeuw, circa 1880.

Artikelnummer: 2005     Prijs:€225

 

Antiek sextant van L.J. Harri.

Een sextant is een nautisch navigatieinstrument waarmee de verticale hoek tussen een hemellichaam en de horizon wordt gemeten. Als de verticale hoek, de datum en het tijdstip van de dag bekend zijn, kan een hoogtelijn waarop men zich bevindt worden berekend.

Een sextant heeft een gradenboog van 1/6 deel van een cirkel, dus van 60°. De octant (gebruikt tot 1767) werd snel vervangen door de sextant.

Omdat er met spiegels gewerkt wordt, is de schaal op de gebogen rand van de octant in 90 graden en bij een sextant in 120 graden verdeeld. Met behulp van de nonius die op de beweegbare arm is bevestigd kan tot op tienden nauwkeurig de hoek tussen horizon en (rand van) een hemellichaam bepaald worden.

De sextant bestaat uit:

  • gradenboog met stelschroef en micrometer of nonius
  • twee spiegels, waarvan een op de beweegbare arm
  • klapbare grijsfilters om verblinding van het oog door de zon te voorkomen
  • oculair.

Artikelnummer: 1151     Prijs:€650.00

Zeer solide gemaakt trapje voor achter op jacht, datering 1920.

Artikelnummer: 1674     Prijs:€350

Gipsen beeld van Samuel Plimsoll, beeld is hoog 95 cm en breed 85 cm en diep 50cm. Hij is geboren op 10 februari in 1824 Colston Parade naast de kerk "st mary redcliffe". De interesse van Plimsoll ging uit naar het probleem van overladen schepen met als gevolg het zinken van deze schepen en het overlijden van zeelieden als gevolg. tevens kwamen er steeds meer scheepswrakken op de vaarroutes wat de veiligheid ook niet ten goede kwam. 

Het zinken van deze schepen was vaak het gevolg van het bewustoverladenvan een schip om hiermee het verzekeringsgeld te claimen. deze schepen werden ook wel genoemd , coffinships. (lijkkist schepen) 

In 1868 werd Plimsoll gekozen als member of parliment voor het district Derby. Hij is gelijk met een campagne begonnen met als doel zeelui te beschermen via regulerende wetgeving  mbt het overladen van een schip. Om deze wet onder zijn mede parlements leden kenbaar te maken schreef hij het boekje "Seaman 1873, een boekje dat het probleem beschreef, waaronder het overlijden van 1000 zeelieden per jaar. Ieder lid van het huis van afgevaardigden, House of Commens, kreeg het boekje. 

In eerste instantie wilde de Engelse regering zich niet teveel bemoeien met commercielle scheepsrederijen. de scheepseigenaren hadden een sterke lobby in the house of Commens en bepleitte voor onafhankelijkheid en geen staats bemoeienis. Toch starte Gladstone's regering naar aanleiding van Plimsoll's werk een Royal Commission om het probleem te onderzoeken. Uit dit onderzoek kwam men met een aanbeveling om dit probleem op te lossen, Ünseaworthy Vessels Bill"in 1876 werd dit een wet.

Deze wet voorzag dat op schepen een serie lijnen werden geschilderd voor het maximaal laden en het verbeteren van het leven aan boord. In 1890 zijn alle voorschriften overgenomen dor de board of trade, The Plimsoll Line is officieel 1 inck dik en op ieder zeevarend vrachtschip geschilderd. als voorzitter van de Sailors and Firemen Union heeft hij voor velen de werkomstandigheden en het leven aan boord verbeterd. In 1898 is hij overleden.

 

Een identiek beeld in marmer staat in capricon Quay, Bristol Harbour. Met dit beeld haalt u een stuk maritieme historie in huis die tot op de dag van vandaag nog steeds zichbaar is op alle zeevarende vrachtschepen.

De vraag nu is wie heeft dit beeld gemaakt ? waarschijnlijk moet ik hiervoor naar bristol.

 

Artikelnummer: 1791     Prijs:€3250

Mooi antiekscheepskompas van circa 1920. In eerste instantie is dit naaldkompas in het donker verlicht door een olielampje, later is dit vervangen voor electrisch licht. Het kompas is gemaakt door C. Plath te Hamburg. Zeer mooi decoratief object voor de nautische liefhebber.

Artikelnummer: 680     Prijs:€2250.00


Ogenblik geduld a.u.b