Artikelnummer: 60     Prijs:€2250

Artikelnummer: 68     Prijs:€950

Mooi Engels antiek kompas.

Artikelnummer: 2122     Prijs:€385

Zeer fraai messing kompas met richt vizier, zware kwaliteit eigenlijk nooit eerder gezien met dat richt gedeelte op kompas. Kompleet en 100 % origineel.

Artikelnummer: 2110     Prijs:€550

Mooi Brits octant van circa 1830 in de originele kist.  Verkocht en hoogst waarschijnlijk ook gemaakt door de firma John Kehew, mathematical, optical, nautical Instrument maker vanuit het adres 69 North water street New Bedford.

Artikelnummer: 2058     Prijs:€950

Zeer fraaie en goed werkende Franse zeekijker uit het einde van de negentiende eeuw, circa 1880.

Artikelnummer: 2005     Prijs:€225

Goed werkende zeekijker voor landnavigatie, van circa 1880. Gemaakt door de Firma Ross, London, no 25195. Gemaakt voor J. Gieve & Sons, Portsmouth. Zeer sfeervol met mooie stoffen zeemansbekleding.

Artikelnummer: 1976     Prijs:€185

Zeer mooi en complete antieke messing barometer, zeldzaam, vooral dat opgewerkte geeft een extra inzicht in de techniek. dit type barmeters noemt men Bourdon barometers. De barometer is onder gesigneerd met L.J. Harri Amsterdam, weet niet of dit de verkoper is of de maker, omdat achterop de barometer PHNB in een rondtje is gestempeld. Onder de barometer nog een thermometer. Boven in de barometer wordt de luchtdruk uitgelezen in cm kwik kolom en tevens in het Nederlands de status van storm tm zeer droog en alles ertussen.

Artikelnummer: 1851     Prijs:€1150

Gipsen beeld van Samuel Plimsoll, beeld is hoog 95 cm en breed 85 cm en diep 50cm. Hij is geboren op 10 februari in 1824 Colston Parade naast de kerk "st mary redcliffe". De interesse van Plimsoll ging uit naar het probleem van overladen schepen met als gevolg het zinken van deze schepen en het overlijden van zeelieden als gevolg. tevens kwamen er steeds meer scheepswrakken op de vaarroutes wat de veiligheid ook niet ten goede kwam. 

Het zinken van deze schepen was vaak het gevolg van het bewustoverladenvan een schip om hiermee het verzekeringsgeld te claimen. deze schepen werden ook wel genoemd , coffinships. (lijkkist schepen) 

In 1868 werd Plimsoll gekozen als member of parliment voor het district Derby. Hij is gelijk met een campagne begonnen met als doel zeelui te beschermen via regulerende wetgeving  mbt het overladen van een schip. Om deze wet onder zijn mede parlements leden kenbaar te maken schreef hij het boekje "Seaman 1873, een boekje dat het probleem beschreef, waaronder het overlijden van 1000 zeelieden per jaar. Ieder lid van het huis van afgevaardigden, House of Commens, kreeg het boekje. 

In eerste instantie wilde de Engelse regering zich niet teveel bemoeien met commercielle scheepsrederijen. de scheepseigenaren hadden een sterke lobby in the house of Commens en bepleitte voor onafhankelijkheid en geen staats bemoeienis. Toch starte Gladstone's regering naar aanleiding van Plimsoll's werk een Royal Commission om het probleem te onderzoeken. Uit dit onderzoek kwam men met een aanbeveling om dit probleem op te lossen, Ünseaworthy Vessels Bill"in 1876 werd dit een wet.

Deze wet voorzag dat op schepen een serie lijnen werden geschilderd voor het maximaal laden en het verbeteren van het leven aan boord. In 1890 zijn alle voorschriften overgenomen dor de board of trade, The Plimsoll Line is officieel 1 inck dik en op ieder zeevarend vrachtschip geschilderd. als voorzitter van de Sailors and Firemen Union heeft hij voor velen de werkomstandigheden en het leven aan boord verbeterd. In 1898 is hij overleden.

 

Een identiek beeld in marmer staat in capricon Quay, Bristol Harbour. Met dit beeld haalt u een stuk maritieme historie in huis die tot op de dag van vandaag nog steeds zichbaar is op alle zeevarende vrachtschepen.

De vraag nu is wie heeft dit beeld gemaakt ? waarschijnlijk moet ik hiervoor naar bristol.

 

Artikelnummer: 1791     Prijs:€3250

Zeer solide gemaakt trapje voor achter op jacht, datering 1920.

Artikelnummer: 1674     Prijs:€350


Ogenblik geduld a.u.b