Dit model is gemaakt voor de klant, de staat Italie of het bedrijf die dit schip heeft gebouwd, nl. Gusto. Het verhaal begint bij de ondernemer August Frans smulders (1838 - 1908) Hij erfde een passie van zijn vader Willem Hendrik Smulders (1815 - 1883) die verkocht machines in Tilburg. Dit bedrijf behoorde bij de 10 beste ondernemingen die stoommachines verkocht rond 1850 in Nederland. Na de middelbare school ging Frans Smulders aan slag bij zijn vader waar hij de handel leerde kennen. In 1862 op de leeftijd van 23 jaar startte hij zijn eigen kleine scheepswerf in de Zuid willemsvaart in 's-Hertoenbosch. Tien jaar later vertrok hij naar Utrecht omdat hij op zijn eerste plek niet verder kon groeien. Daar bouwde hij grote stoommachines voor treinen en andere motoren voor de treinen. Tevens bouwde het bedrijf zandzuigers and emmer zuigers voor de bagger industrie. De rompen bestelde hij ergens anders want er was geen goede water verbinding vanuit Utrecht. Deze afhankelijkheid van anderen deed hem er toe besluiten om de scheepswerf "de Industrie" te kopen in Slikkerveer, die in bezit was van Piet Smit jr. (familie van de scheepsbouwers Smit) en doopte de werf om met de nieuwe naam "Gusto". Zijn eigen naam Guust, en de naam van zijn vrouw Catharina ( Cato) Guus en To werd Gusto. De tien jaren hierna bouwde de werf 100 schepen voor internationale klanten als, the imperial Russian Goverment, Port Arthur and the Tsingtau havenweken.
Door het snelgroeiende orderboek zocht het bedrijf opnieuw naar een grotere plek voor het bouwen van baggerschepen. Deze plek werd Schiedam waar ze tien hectaremoerasland kochten. Nadat grondverbetering had plaats gevonden, het verhogen met vier meter zandgrond, kon begonnen worden met de start van de bouw van de scheepswerf, met een directe link via de Nieuwe Waterweg naar de Noord Zee. Deze werf werd ook Gusto genoemd. Op deze werf werd zeer efficient gewerkt, snelle stroom van materialen op verschillende produktie plekken. Tevens begon de Gusto werf met het voor fabriceren van kleine deel schepen die in de eind fabrikatie hal konden worden afgemaakt. Het bedrijf werd overgenomen door de zoons Henri en Frans die op de schepen speciale kranen aanbracht, en kranen liftplatforms werden het hoofdprodukt. Tot op de dag van vandaag is Gusto MSC een wereld speler in de mobile offshore markt, olie en gas en windenergie platforms op zee. Afmeting 156 cm hoog, 165 cm lang en 73 cm diep, staat op een mahonie houten frame.
Prachtige antieke eiken Fitz Roy Storm barometer in uitmuntende en originele staat gemaakt door de firma Negretti and Zambra, deze zogenaamde "coastel barometer", gemaakt voor Admiraal Fitz Roy, die op dat moment hoofd was van het metereologisch instituut. Door op verschillende kustplaatsen deze barometers te plaatsen had men toen der tijd een idee van de luchtdrukontwikkeling in de UK langs de kust. Samen met andere gegevens kon men een eerste aanzet geven voor een meer betrouwbare weersvoorspelling. Belangrijk in die tijd voor de schepen langs de kust, landbouw etc.
Antieke microscoop in mahoniehouten kistje van circa 1890. De antieke microscoop is verkocht door Archer & Sons , 73 Lordstr. Liverpool. De maker is echter E.Leitz Wetzlar, in het kistje bevinden zich glass circles, loepje,pincet etc.
In zeer goede en werkende staat barometer van het type Fortin, Nicolas fortin (1750 - 1831) Dit type barometer is veel gebruikt in laboratorium. weersinstituten en scholen bij scheikundige proeven. Dze is afkomstig van universiteit van Leicester.
Zeer mooie antieke globe gemaakt in Frankrijk maar bewerkt voor de Nederlandse markt. De globe heeft geen deuken of andere schade en is nog mooi helder van kleur. Tevens staan op deze globe heel mooi de zeestromingen afgebeeldt.